Yargıtay’dan Emeklilikte Emsal Karar: Maaşlar Faiziyle Birlikte Geri Ödenecek

Yargıtay’dan Emeklilikte Emsal Karar: Maaşlar Faiziyle Birlikte Geri Ödenecek
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, emeklilik işlemlerinde sigortalının tercih hakkını öne çıkaran önemli bir karara imza attı.

Emeklilikte kurumlar arasındaki hizmet sürelerinin değerlendirilmesine ilişkin dikkat çeken bir karar Yargıtay’dan geldi. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, emeklilik başvurusu sırasında yaşanan uyuşmazlıkta sigortalının talebini haklı bularak önemli bir içtihada imza attı.

Olayda, emeklilik başvurusu yapan bir vatandaş, SSK kapsamında emekli olmak istediğini belirterek Sosyal Güvenlik Kurumu'na başvurdu. Ancak SGK, son 7 yıllık hizmet süresi içinde Bağ-Kur primlerinin ağırlıklı olduğunu gerekçe göstererek kişinin Bağ-Kur şartlarına göre emekli olması gerektiğini bildirdi.

Emeklilik Talebi Yargıya Taşındı

SGK Başuzmanı İsa Karakaş'ın aktardığı bilgilere göre davacı vatandaşın SSK kapsamında 6.730 gün, Emekli Sandığı kapsamında 450 gün ve Bağ-Kur kapsamında 2.092 gün primi bulunuyordu. Toplam prim gün sayısı ve sigortalılık süresini tamamlayan vatandaş, SSK'dan emekli edilmesi gerektiğini savundu.

Ancak SGK, son 7 yıllık hizmet süresinin Bağ-Kur ağırlıklı olduğunu belirterek vatandaşın Bağ-Kur şartlarına tabi olduğunu ve 9.000 günü tamamlaması gerektiğini bildirdi. Bu nedenle emeklilik işlemleri gerçekleştirilmedi.

Davacı ise Bağ-Kur hizmetlerinin dikkate alınmadan, SSK ve Emekli Sandığı süreleri üzerinden emekli edilmesi gerektiğini belirterek dava açtı. Ayrıca geciken emekli aylıklarının da faiziyle birlikte ödenmesini talep etti.

İş Mahkemesi Vatandaşı Haklı Buldu

Dosyayı inceleyen İş Mahkemesi, daha önceki emsal kararları da dikkate alarak sigortalının hizmet birleştirmesine zorlanamayacağını vurguladı.

Mahkeme kararında, "Sigortalı, hizmet birleştirmesine zorlanamaz. Hak sahibinin iradesine üstünlük tanınması asıldır." değerlendirmesine yer verdi.

Mahkeme, son 7 yıllık hizmet süresinde SSK hizmetlerinin esas alınması gerektiğine hükmederek davayı kabul etti. Buna göre davacıya 1 Nisan 2002 tarihi itibarıyla emekli aylığı bağlanması ve biriken maaş farklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesi kararlaştırıldı.

Dosya İstinaf Ve Yargıtay Sürecine Taşındı

Kararın ardından dosya istinaf incelemesine gitti. İstinaf mahkemesi de yerel mahkemenin kararını uygun buldu.

Daha sonra dosya Yargıtay 10. Hukuk Dairesi'nin önüne geldi. Daire, davacının yalnızca SSK kapsamında emeklilik talebinde bulunduğunu belirterek, Emekli Sandığı hizmetlerinin de hesaplamaya dahil edilmesinin Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nda yer alan "taleple bağlılık" ilkesine aykırı olduğu değerlendirmesinde bulundu.

Bu gerekçeyle yerel mahkemenin kararı bozuldu ve dosya yeniden ilk derece mahkemesine gönderildi.

Yerel Mahkeme Kararında Direndi

Dosyayı yeniden değerlendiren İş Mahkemesi, dava dilekçesinin yalnızca sonuç bölümüne bakılamayacağını belirtti. Mahkeme, dilekçenin açıklama kısmında davacının açık şekilde Bağ-Kur dışındaki SSK ve Emekli Sandığı hizmetlerinin dikkate alınmasını talep ettiğini vurguladı.

Mahkeme, ilk kararında ısrar ederek Yargıtay'ın bozma kararına karşı direnme kararı verdi ve dosya yeniden Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun önüne geldi.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu Son Noktayı Koydu

Uyuşmazlığı değerlendiren Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, yerel mahkemenin direnme kararını yerinde buldu. Böylece sigortalının talebinin kapsamının doğru değerlendirildiğine hükmedildi.

Kararla birlikte, emeklilik işlemlerinde sigortalının iradesinin ve dava dilekçesindeki taleplerin bütün olarak değerlendirilmesi gerektiği bir kez daha ortaya konmuş oldu. Ayrıca geciken emekli maaşlarının faiziyle birlikte ödenebileceğine yönelik önemli bir örnek karar niteliği taşıdığı değerlendiriliyor.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.